• Dit evenement is voorbij.

Oogstdag 07-08-2021

01/08/2020 : 11:00 - 18:00

Jubileum Oogstdag 7 augustus 2021

Grote Nostalgische oogstdag op het landgoed De Groote Scheere in Holthone, pal naast de plek waar de Slag bij Ane plaats vond in 1227. Hier wordt te midden van de eeuwenoude bossen op traditionele wijze getoond hoe vroeger rogge enz. werd verbouwd en geoogst, incl. de verwerking met oude dorsmachines en andere oude werktuigen voor stroverwerking enz. Een heel museum aan oude landbouwmachines is in bedrijf op de diverse akkers. Boeren en boerinnen in oude klederdracht laten zien hoe het er vroeger toeging. Dit jaar de Nederlandse kampioenschappen stokdorsen. Een en ander wordt opgeluisterd met dans en muziek.  Daarnaast worden ook de moderne landbouwwerktuigen getoond en kan men de enorme verschillen waarnemen. Dit alles omlijst met een 40 tot 50 tal kramen  met standhouders, oude ambachten, imkers, broodbakker, kaas, ijs, wijn, teveel om op te noemen. Verder worden er door vrijwilligsters van het museum pannenkoeken gebakken en kan men een heerlijk drankje(s) nuttigen. Er is live muziek van SDG uit Ane, de Sjompiesingers en rondritten door men-vereniging HARP op het landgoed, van heinde en ver o.a. uit Duitsland komen mensen hier genieten. Kalf schetsen voor de kinderen, rondrit met paard en wagen, schaap scheren, streekeigen producten, brood bakken en nog vele andere activiteiten. Er heerst altijd een heel nostalgisch gemoedelijke en gezellige sfeer. Duizenden bezoekers trekken dan ook elk jaar naar Holthone om daar naast het slagveld van de Slag bij Ane, onder de rook van Coevorden te genieten. Nog maar weinig toeristen zullen dit stukje Nederland kennen. Het oogstterrein ligt naast de N34 vlak onder Coevorden, naast het pannenkoekenrestaurant.

Vanaf het begin verzorgt SDG de muziek bij de Oogstdag

Adres: “De Ganzenhoeve”, Holthonerweg 9, 7779DE Holthone.

Datum:
01/08/2020